W naszym przedszkolu realizujemy program własny z edukacji europejskiej. Zajęcia, w czasie których dzieci przedszkolne poznają wybrane państwa europejskie są bardzo lubiane i oczekiwane przez nie. Publikowany konspekt pokazuje jak poznawaliśmy Holandię.
Scenariusz zajęcia z wychowania umysłowego
Grupa wiekowa – 6 – latki
Temat ; Poznajemy Holandię
Cele operacyjne: Dziecko:
- potrafi wskazać Holandię na mapie politycznej Europy,
- pokoloruje na mapce Holandię,
- wie, że stolicą Holandii jest Amsterdam,
- rozpozna flagę Holandii wśród innych flag,
- wie, że Holandia słynie z tulipanów, wiatraków i chodaków,
- potrafi wskazać liczby wg liczebności wzrastającej,
- potrafi realizować zadania kierując się instrukcją słowną,
- ozdobi chodaki wg własnego pomysłu,
- ułoży pocięty obrazek, naklei i pokoloruje go,
Metody:
- słowne,
- oglądowe,
- czynne,
Formy pracy:
- z całą grupą,
- praca zespołowa,
- praca indywidualna,
Środki dydaktyczne– ilustracje krajobrazów Holandii, widokówki z Holandii, mapa Europy, flaga Holandii, holenderskie chodaki, kolorowe kartki papieru, nożyczki, klej, pocięte kartki z konturami wiatraka, zagadka kropkowa ( tulipany), mapki Europy, kredki, kontury chodaków, kaseta z muzyką relaksacyjną, farby plakatowe.
Przebieg zajęcia
- Rozwiązanie zagadki słownej – nawiązanie do tematu
Choć nie ma silnika i nie trzeba mu benzyny. Możesz nim przemierzać: góry, łąki, doliny, ścieżyny. Ten pojazd kierownicę i ramę ma, gdy nogami pokręcisz, ruszą koła dwa. Zaproszenie dzieci do Holandii, do kraju w którym rower jest bardzo popularnym pojazdem.
- Odszukanie na mapie politycznej Holandii, rozmowa z dziećmi o jej położeniu.
- praca w zespołach – odszukanie na mapce Holandii, pokolorowanie państw które do tej pory poznaliśmy ( Polska, Finlandia, Niemcy, Wielka Brytania).
- praca indywidualna – pokolorowanie na mapce Holandii.
- Odszukanie na mapie stolicy Holandii – odczytanie nazwy miasta ( Amsterdam). Amsterdam to miasto, które leży na 100 wysepkach połączonych 160 kanałami przez które przerzucono 1600 mostów. Tradycyjne domy w Amsterdamie są wąskie, wysokie i mają dużo okien – dlatego, że dawniej kupcy holenderscy mieszkali przy kanałach i łatwiej im było wyładować towary. Gromadzili je na strychach swoich domów.
- Odszukanie flagi Holandii – rozmowa nt. kolorów, układu pasów ( czerwony, biały, niebieski).
- Opowiadanie nlki nt. Holandii
Holandia jest 8 razy mniejsza od Polski. Ponieważ leży niżej niż morze tereny są tam podmokłe, ale bardzo urodzajne. Holendrzy słyną z hodowli krów "holenderek" . Ponieważ mają dużo mleka produkują dużo serów (gouda, edamski) i czekolady. Holandia poprzecinana jest kanałami, które osuszają ziemię. Holendrzy chcąc mieć więcej ziemi osuszają ogromne nadmorskie terytoria. Połączyli dwie wyspy autostradą,( dzieci oglądają widokówki, ilustracje z Holandii) W Holandii panuje królowa Beatrx.
- Zaproszenie dzieci na wycieczkę rowerową, w czasie której, dowiedzą się wielu ciekawych rzeczy o Holandii.
Jazda rowerem jest przyjemna ale i męcząca. Będziemy zatrzymywali się aby odpocząć i dowiedzieć się ciekawych rzeczy o Holandii. Kolejność przystanków znajdziecie w różnych miejscach sali ( w wielu miejscach sali umieszczone są ponumerowane koperty z informacją o Holandii i zadaniem do wykonania przez dzieci).
Przystanek 1 W Holandii często pada deszcz, dlatego jej mieszkańcy kiedyś nosili drewniane chodaki – były idealne, bo nie przemakały. Dziś niektórzy Holendrzy jeszcze je noszą. Najpiękniejsze chodaki są rzeźbione i pomalowane w kolorowe wzorki. Popatrzcie jak wyglądają holenderskie chodaki. ( dzieci oglądają chodaki, przymierzają, próbują chodzić).
Zadanie Narysuj wzory na chodakach ( rysunek chodaka)
Przystanek 2 Holandia to kraj tulipanów. Już bardzo dawno temu holenderscy kupcy przywozili cebulki tych kwiatów z Turcji. Były one niezwykle drogie i na ich kupno mogli sobie pozwolić tylko bardzo zamożni mieszkańcy Holandii. Obecnie Holandia słynie z upraw tych kwiatów ( dzieci oglądają widokówki, ilustracje tulipanowych pól).
Zadanie Połącz kropki ( jedne dzieci 1 – 28, inne 1- 8), a zobaczysz co przedstawia rysunek. ( ilość kropek dostosowana do możliowości każdego dziecka).
Przystanek 3 Holandia słynie z wiatraków. Jest ich tutaj bardzo dużo. Wiatraki nie tylko mielą mąkę , ale również odprowadzają wodę z kanałów w stronę morza. Wiatraki przekazywały również wiadomości – w zależności od tego jak ułożone są ich ramiona można odczytać wiadomość np. w prawo – to wesele, a w lewo – to pogrzeb. ( dzieci oglądają ilustracje z wiatrakami).
Zadanie Ułóż obrazek, naklej go na kolorowej kartce i pokoloruj ( puzzle)
Przystanek 4 Najsłynniejszym holenderskim malarzem był Vincent van Gogh. Namalował wiele pięknych obrazów, ale najsłynniejszym jest obraz " Słoneczniki"( dzieci oglądają reprodukcję obrazu).
Zadanie Jesteście malarzami i spróbujcie namalować "Słoneczniki" Wincentego van Gogha.
- Utrwalenie wiadomości o Holandii. Powrót do Polski. Wklejenie do paszportu flagi Holandii i napisu "Holandia".
M. Mikołajczak mgr L.Pałaszewska
|